Sfatul psihologului: 6 trucuri pentru a evita mâncatul în exces de Sărbători

Este inevitabil ca în perioada Sărbătorilor de Iarnă sa nu ne gândim tot mai mult la mesele în familie, pline cu bunătăți tradiționale. Odată puși în fața delicioaselor preparate, parcă nu ne mai putem opri.

masa craciun
masa craciun, mancare craciun, dieta craciun

Influențați de tradiție, educație și chiar de religie, românii au tendința să facă excese alimentare. De Sărbători, românii se înghesuie prin magazine pentru a cumpăra mâncăruri alese și uită cu desăvârșire de alimentația echilibrată.

În opinia psihologului Angela Nuțu, vicepreședintele Asociației Române de Hipnoză, timpul liber, vacanțele și mai ales Sărbătorile de Iarnă sunt adesea însoțite de schimbări în comportamentul alimentar.

„În mare măsură în aceste zile „speciale” tindem să dăm frâu liber aspectelor hedoniste (de căutare a plăcerii) pe care le avem din când în când cu toții – și când ar putea fi un prilej mai bun dacă nu de Sărbători, prilej prin definiție de bucurie și plăcere!? Factorii psiho-sociali joacă un rol important. De exemplu, studiile arată că oamenii mănâncă mai multă mâncare decât în mod obișnuit și consumă alimente specifice atunci când sunt sub influența unor emoții puternice sau când se află într-un cadru social specific”, explică psihologul.

Stilul alimentar are origini socio-culturale asociate cu Sărbătorile de Iarnă

Tradițiile și obiceiurile, modelele culturale comune ne influențează puternic modul de alimentație în perioada Sărbătorilor de Iarnă și nu numai. Așa cum orice zi de naștere este asociată cu un tort, Paștele cu carnea de miel, la români Crăciunul are din plin carne de porc și cozonaci. Și chiar dacă în mod normal obișnuim să le evităm, este foarte dificil să treacă Sărbătorile de Iarnă fără ele, pentru că majoritatea dintre noi avem amintiri puternice din copilărie legate de mesele îmbelșugate de Crăciun, pentru care mamele și bunicile noastre se pregăteau cu multe zile înainte.

„Problema este că, fiind alimente care se digeră mai greu, atrag după sine atât creșteri rapide în greutate, cât și un mediu favorabil problemelor de sănătate. În perioada Sărbătorilor de Iarnă, indigestiile și arsurile stomacale sunt principalele probleme de sănătate cu care ne confruntăm. Există, de asemenea, studii care arată faptul că în momentul în care oamenii sunt împreună, mănâncă cu 20% mai mult decât atunci când sunt singuri. Această pentru simplul motiv că oamenii au ritmuri diferite de a mânca. De pildă, o persoană care rămâne la masă, chiar dacă s-a săturat și a gustat din toate, mai consumă produse pentru că ceilalți participanți încă nu au terminat”, declară psihologul Angela Nuțu.

Mâncarea funcționează ca agent de autoreglare emoțională

Studiile arată și că oamenii care mănâncă în cadrul unui grup își schimbă aportul alimentar pentru a fi mai aproape de „medie”, Sărbătorile reprezentând un timp al abundenței, al îngăduinței și nu tocmai unul grijuliu cu sănătatea, cei mai mulți oamenii prezintă o predispoziție psihologică pentru supraalimentare la fiecare masă, chiar dacă nimeni nu o spune cu voce tare.

„Mâncarea funcționează și ca un agent de autoreglare emoțională. Gustul bun al alimentelor stimulează o zonă din creier care descarcă dopamină, responsabilă de senzația de plăcere. Sărbătorile reprezintă pentru o parte dintre noi un moment în care ne eliberăm de stresul cotidian, zile de liniște și bucurie lângă familie și prieteni sau un factor și mai puternic de stres pentru cei care resimt singurătatea în această perioadă. În ambele cazuri, mâncarea devine un factor important pentru a depăși această perioadă încărcată emoțional. Când vorbim despre mâncat compulsiv, este bine să avem mereu în minte că, în primele momente, mâncarea vine cu emoții plăcute, de satisfacție și plăcere. Doar că aceste emoții nu țin foarte mult, ele fiind înlocuite curând de emoții de dezgust, pe măsură ce începi să consumi din ce în ce mai multă mâncare. Unii oameni ajung chiar să simtă repulsie referitor la ceea ce fac, totuși continuă să mănânce”, explică psihologul Angela Nuțu, vicepreședintele Asociației Române de Hipnoză.

6 reguli de bază pentru a nu exagera cu mâncarea de Crăciun și de Revelion

Totodată, specialistul ne prezintă câteva reguli speciale pentru a evita mâncatul excesiv de Sărbători:

1. Este suficient să îți iei ca puncte de reper în care să dai frâu liber poftelor, ziua de Crăciun și ziua de Revelion. Nu ai nevoie să iei în calcul toată perioada care se întinde între cele două zile de sărbătoare.

2. Evită să nu mănânci o zi întreagă pentru ca seară ai în plan să mergi la masă în familie de Crăciun sau petrecerea de Revelion. Nu vei face altceva decât să crești nivelul de foame care te va duce în mod sigur spre supraalimentare.

3. După o masă festivă, încearcă să împarți între invitați mâncarea care rămâne și evită să păstrezi un surplus inutil de mâncare pe care vei ajunge să-l consume excesiv în urmăroarele zile.

4. Mănâncă regulat (cel puțin o dată la 4 ore), este cea mai ușoară cale de a ține poftele în frâu.

5. Mănâncă cât mai conștient. Este de așteptat ca mesele în familie și discuțiile lungi să îți acapareze atenția și să ajungi să mănânci mai mult decât ai nevoie. Gândește-te cum te vei simți peste o zi, o săptămână, o lună. Lucrează cu umbra acțiunii tale, și gândește-te ce este dincolo de prima senzație, care este a două, a treia, cum se va simți organismul tău după o masă în care ai mâncat peste nevoile tale.

6. Este un moment bun să rămâi relaxat, să nu îți impui limite, ci în schimb să îți pui mici obiective ușor de atins. De exemplu, îți poți propune să te bucuri de toate mâncărurile, savurându-le. A savura presupune a mânca sau a bea ceva pe îndelete și cu plăcere, pentru a-i simți cu adevărat gustul. Dacă înveți să savurezi și să te bucuri de fiecare gust în parte, vei vedea cum vei ajunge să mănânci și mai conștient, dar și mai puțin.

Angela Nuțu este Psihoterapeut și unul dintre cei mai cunoscuți și bine pregătiți traineri din România, vicepreședinte al Asociației Române de Hipnoză. Are experiență de peste 10 ani în domeniul comunicării și al instruirii adulților și de peste 15 ani în domeniul antreprenoriatului și al afacerilor. Membru Fondator al Asociației Române de Coaching, Formator acreditat ANC, Trainer acreditat NLP, Trainer acreditat Metoda Terapia Subliminală, Psihoterapeut.

An enthusiast dreamer, writer, and blogger who loves cats, coffee and rainy days!

1 Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *