Stresul: cum ne afectează și cum îl putem gestiona

Trăim într-o eră a vitezei, în care rareori avem șansa de a ne relaxa și a ne bucura de momente fără stres. De cele mai multe ori locul de muncă ne ocupă cea mai mare parte din zi, și nu puțini sunt cei care stau adesea peste program.

stresul

Weekendul trecut am profitat de o zi liberă (1 iunie) pentru a evada la munte. Am avut parte de trei zile de relaxare completă. Locul în care am mers nu avea internet, iar telefonul nu avea semnal. M-am deconectat complet de la orice și m-am simțit nu numai psihic dar și fizic mult mai bine.

După o săptămână de muncă, cu un program haotic de până la 10-12 ore pe zi, toată relaxarea și starea de bine au dispărut. E bine totuși că aceste zile haotice au loc când în când și revin apoi la un program normal de lucru, însă nu lipsit de stres.

Problema este că, la fel ca multe alte persoane, în momentul în care trebuie sa fac o schimbare în viață spun că nu am timp.

Adevarul este că e mult mai ușor sa ne plângem că timpul nostru este limitat, că nu mai avem timp de familie, să ne bucurăm de viaţă, nu mai avem timp să facem sport, să măncăm şi chiar să dormim. Realitatea este insa alta. Specialistii sustin ca nu timpul este limitat, ci nu reuşim să gestionăm stresul din viaţa noastră.

Managementul stresului nu este doar o expresie frumoasă, ci este o știință care pornește de la identificarea unor presiuni exterioare la care ființa umană este supusă într-un mod sistematic și apoi caută să reducă la minim reacția negativă a corpului la factorii externi sau cauzatori de stres prelungit, prin aplicarea unor tehnici specifice.

În opinia profesoarei de yoga Dana Ţupa, expunerea prelungită la stres a corpului şi minţii este cauza principală sau adiacentă pentru mai multe probleme de somatice sau de natură psihologică, precum: probleme de concentrare, nerăbdare, dureri de cap, infertilitate, ulcer, hiper sau hipotensiune, insomnie, slăbire sau îngrășare rapidă, răceli repetate, dureri musculare, căderea părului, dureri în piept, nervozitate, concentrație mare de colesterol în sânge, oboseală cronică etc.

yoga

“Succesul individual constă de cele mai multe ori în capacitatea de a obține echilibrul interior, astfel încât, indiferent de ceea ce primim din exterior, să reușim să trecem cât mai bine peste momentele dificile. Ceea ce căutăm avid, chiar la modul inconștient, este de fapt un echilibru interior pentru a face față presiunilor de zi cu zi. Până în momentul de față, se cunosc destul de multe posibilități de a obține acest echilibru emoțional și energetic, care din păcate sunt destul de puțin promovate în România, dar practicate pe scară largă în Occident și Orient. Am putea să enumerăm câteva dintre aceste modalități sau tehnici ce ne pot ajută pe această linie: tehnici de relaxare și trainingul autogen, terapia cognitive, meditația, artă respirației, medicină naturistă, EFT, NLP, yoga, tai chi etc. Aproape toate aceste tehnici enumerate au ca numitor comun echilibrarea ambelor aspecte: emoțional și energetic deodată. Nu este deloc întâmplător, întrucât aceste două aspecte merg mâna în mâna, se potențează reciproc și depind una de cealaltă”, explică profesoara de yoga Dana Ţupa, fondatoarea PURNA Yoga Academy – prima şcoală de yoga din România acreditată de Yoga Alliance International din Statele Unite.

Mai mult, specialistul afirmă că, în România, se promovează adesea, la scară largă, mișcarea, ceea ce este extraordinar, însă nu se ține cont de faptul că latura emoțională și energetică sunt lăsate pe planul secundar, deși omenirea se pare că este afectată din ce în ce mai mult de lipsa de energie și implicit de reacții emoționale negative.

Stresul, o problemă frecventă! 4 metode de a scăpa de acesta

Conform profesoarei de yoga Dana Ţupa, există diverse modalități de eliminare sau cel puțin diminuare a stresului, precum:

EFT (emoțional freedom technique)

EFT mai este denumită și ‘’acupunctură emoțională combinată cu NLP’’, în care se stimulează anumite meridiane energetice prin baterea lor cu vârful degetelor. Făcută într-un mod corect, această tehnică reduce procesul de vindecare terapeutică, în anumite situații, de la luni la câteva minute. Și din moment ce stresul emoțional contribuie la durere, boli și alimente, constatăm că EFT oferă incredibile eliminări ale durerilor fizice.

Relaxarea

Relaxarea este o tehnică pe care o cunoaștem, dar nu o practicăm. Importantă ei este imensă, cu atât mai mult cu cât, ea se leagă direct de capacitatea noastră de a ne echilibra la nivel mental și energetic, dar un numai.

“Simpla observare a persoanelor stresate este suficientă pentru a ne da o cheie ce poate deschide cufărul secret al eliminării acestuia. Există un raport direct între stres și lipsa relaxării. Cu alte cuvinte, printr-o relaxare cât mai profundă, putem obține diminuarea și chiar eliminarea stresului. Putem face meditații diverse, putem învață să respirăm în mod conștient, putem face mișcări ușoare, fără a ne istovi, ascultă muzică etc”, declară profesoara de yoga Dana Țupa.

NLP (programare neurolingvistică)

NLP, devenit tot mai popular în România, este un proces multidimensional ce dezvoltă competențe comportamentale, flexibilitatea, gândirea strategică, înțelegerea mentală și cognitivă aflate în spatele unui proces comportamental. NLP pune la dispoziție unelte și abilități de dezvoltare a ființei umane până la stadiul de excelență, dar în același timp stabilește un sistem de credințe și supoziții despre ființă umană, despre comunicare, și despre procesul schimbării. În același timp, reprezintă un proces de cunoaștere interioară, de explorare a identității.

Yoga și meditația

yoga stres

Sistem milenar în evoluția și armonizarea pe multiple planuri și niveluri ale ființei umane, Yoga oferă un set de tehnici și exerciții fizice (hatha yoga), precum și meditații variate (asupra respirației, asupra unui suport vizual, sau pe muzică). Sănătatea și longevitatea fac parte din moștenirea înțelepților Rishi, care au lăsat Cunoașterea și Experiențele acumulate, la dispoziția celor doresc să practice.

Tu ce faci pentru a te relaxa și a scapă de stresul zilnic?

Citește și:

Sport și dietă – când este momentul potrivit pentru sală

4 schimbări rapide pentru o viață mai frumoasă și mai sănătoasă

Dietele nesănătoase – ce sunt și cum ne ferim de ele

Surse foto: pexels.com

An enthusiast dreamer, writer, and blogger who loves cats, coffee and rainy days!

13 Comments

  1. Foarte bine este structurat acest articol. Nu prea am timp să mă relaxez, dar când apuc citesc, ascult muzica, stau câteva ore fara telefon și internet, mă plimb. ☺️

  2. E adevarat, toti ne plangem ca nu avem timp, dar de fapt nu stim ce si cum sa facem cu el. Managementul stresului trebuie practicat in paralel cu managementul timpului 😀

    1. Da, așa este. Mi se întâmplă des să vreau să fac mai multe lucruri, dar pentru că nu știu ce sa încep pierd timpul aiurea… și intr-un final nu reușesc să fac nimic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *